Crim de Sang

13 06 2012

Títol: Crim de Sang

Autor: Sebastià Alzamora

Anys d’edició: 2012

Editorial: Edicions Proa

Com l’he aconseguit?

Vaig aprofitar el dia de St. Jordi, per passejar per les parades de la Rambla, en busca d’un llibre escrit en català editat aquest anys 2012. La busca no va ser fàcil, ja que la majoria de llibres que trobàvem no eren adequats a la meva edat. Finalment, atabalat per la gent de les parades, vaig anar a la llibreria 22 i em vaig decidir per el premi St. Jordi 2012, Crim de Sang de Sebastià Alzamora, un autor que a penes coneixia. Així doncs, el vaig comprar a la Llibreria 22.

Per què he triat aquest llibre?

Em vaig decidir per aquest llibre ja que havia estat guardonat amb el premi St. Jordi, i el meu pare coneixia personalment l’autor, i em va dir que era un bon escriptor. A més, després vaig llegir la sinopsis, i al veure que estava ambientada en els anys freds de la Barcelona del 38, em vaig acabar de decidir per aquesta novel·la ja que tinc un especial interès en aquest tema.

Un cop el vaig tenir a casa, vaig buscar a la xarxa algun article d’opinió que fes referència a aquest llibre, però tot i la busca no en vaig trobar cap, per tant no he pogut obtenir cap opinió d’un periodista al respecte.

Resum:

Crim de Sang és una novel·la d’intriga que reflecteix la Barcelona franquista i la negror de les seqüeles de la guerra civil. Redacta aquesta societat des de la perspectiva d’un monstre i a través d’un succés intrigant. Aprofita la visió monstruosa per fer tètric i gòtic un poble marcat per la submissió i la por.

Primerament, es presenten dos termes molt importants al llarg del llibre; l’exterminació religiosa que està duen ta terme la FAI, una organització anarquista; i un misteriós assassinat en que moren un nen i el pare Gendrau sota cap sospita. El comissari Muñoz i el doctor Pellicer només podran basar les seves suposicions en unes mossegades a l’altura del coll, que els porten a pensar en un possible vampir.

Després de l’assassinat, els companys del frare assassinat, el germà Plana, el germà Darder i el germà Lacuza, temen que els hi pugui passar el mateix. I pacten amb la FAI per poder abandonar el país.

Uns altres frares, es refugien en un convent perquè la abadessa és la germana d’un cap de la FAI, a més, refugien un dels bisbes més perseguits per la FAI.

Tota aquesta trama integrant, es va desenvolupant fins arribar a un inesperat final.

Valoració:

Personalment, el llibre m’ha agradat molt, penso que és un thriller intrigant que et transposat als anys durs i foscos de la postguerra espanyola. A més, hi ha escenes que llisquen el sadisme, que et fan posar els pels de punta i et generen esgarrifances.  Té una gran capacitat per redactar amb gran qualitat literària les escenes més macabres dels assassinats i les tortures.

En segon lloc, penso que és una novel·la molt ben escrita i amb molta informació històrica. Tot i que una mica distorsionada, per poder fer una hipèrbole total del que van ser aquells anys tant durs.

I també cal destacar, la gran destresa en narrar el fil conductor i en conduir-te fins a un final inesperat, que t’obliga a llegir fins l’última pàgina.

Recomanació:

Jo recomanaria aquest llibre a totes aquelles persones que estiguin disposades a enganxar-se a una gran trama policíaca farcida d’escenes gòtiques i sanguinàries, d’una bestialitat impactant. Tot i aquestes escenes són presents en bona part del llibre, no són el plat principal d’aquesta novel·la.

Per poder llegir aquest llibre, també és important conèixer bé el context històric en que està ambientat. Per tant, també recomanaria a la gent que vulgui llegir aquest llibre, que s’informi una mica de l’època en que està ambientada el llibre; sobretot les situacions amb les que vivia el poble català, i quines eren les organitzacions ideològiques més importants que hi havia; especialment les religioses i polítiques.

En resum, un llibre adequat a totes aquelles persones que vulguin desfruitar d’una bona trama ambientada a un ambient fosc i tètric.

Aniol Costa-Pau

Anuncis

Accions

Information

One response

19 06 2012
Cristina Cobos Planiol

A mi hem van regalar amb el premi de St. Jordi de l’institut aquest llibre (Crim de sang), me l’estic llegint i m’hi he enganxat, m’agrada molt, el context històric hem recorda a pa negre. Crec que és una bona lectura.

Deixa un comentari

